Bantningskur

Bantningskuren och dess upphovsman
Det finns en lång rad olika bantningskurer som är olika mycket accepterade och verkningsfulla. En bantningskur har som mål att man ska konsumera mindre energi än man förbrukar så att ens kroppsmassa minskar. Bantningskur är ett samlingsord för olika sätt att förändra sitt levnadssätt på så sätt att man går ner i vikt eller minskar sitt kroppsfett. Den första bantningskuren – som kallades så – skapades av engelsmannen William Banting (1797 – 1878) som hade problem med sin övervikt.
Hans bantningskur gick helt enkelt ut på att han slutade med socker och stärkelserik mat – och gick därmed ner i vikt. Han gav senare ut en bok med titeln ”Letter on Corpulence Addressed to the Public” där han gick igenom sin uppfinning: ”the Banting method”.

Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !
Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

Olika bantningskurer
* bantningskuren: att minska energiintaget – bantingskuren går helt enkelt ut på att du äter mat med mindre energi i, eller äter mindre portioner.
* bantningskuren: att öka förbränningen – bantningskuren är rätt och slätt att motionera.
*bantningskuren: kombination – en bantningskur, vilket är vanligast, att kombinera de två ovanstående.

Vanliga bantningskurer
Före genomgången av olika bantningskurer här nedan så bör nämnas att innan man försöker sig på större bantningskurer bör man konsultera sin läkare. Man bör även ha i åtanke att flera populära bantningskurer inte är godkända av fackmannakåren då de inte blivit korrekt kliniskt testade. Var således både kritisk och gå försiktigt till väga när du provar dessa bantningskurer.

Bantningskur: lågkalori
När man pratar om bantningskur är väl detta man i första hand tänker på. Att få i sig lite energi genom att äta livsmedel med få kalorier i, exempelvis frukt. Idag är detta inget som rekommenderas av kunniga på bantningskurer.

Bantningskur: GI-metoden
GI-metoden är en av nutidens mest populära och omtalade bantningskurer. Som namnet antyder går den ut på att man äter mat med ett lågt GI-värde. Med detta menas mat med energi som kroppen förbrukar långsamt. Följden blir att mättnadskänslan stannar kvar längre och ditt sug efter mat minskar.

Bantningskur: Atkinsdieten

Denna bantningskur är speciell på det sättet att den inte fokuserar på återhållsamhet mot fett eller ens socker. Med denna bantningskur är det kolhydraterna som det ska sparas in på – och därmed skapa en viktminskning. Atkinsdietens kritiker säger att denna avhållsamhet från kolhydrater är en form av svält, och under sådana omständigheter reagerar kroppen visserligen med att ge sig på fettreserverna, men det betyder även att kroppen – när den får kolhydrater igen – omvandlar dessa direkt till fett.

Bantningskur: LCHF-metoden
LCHF, Low Carb and High Fat är en väldigt ny bantningskur som utformats speciellt för de behov som överviktiga diabetiker har. Metoden går ut på att man drar ner rejält på kolhydrater men ökar intaget av fett och protein. Ny forskning visar nämligen att kolhydrater är det i vår mat som frisläpper mest insulin – som i sin tur har mycket stor förmåga att lagra fett. Detta gör LCHF-metoden till en av de mest effektiva bantningskurerna som finns idag. Och givetvis fungerar denna bantningskur även lika bra på personer som inte lider av diabetes.