Fettförbränning

Fettförbränning
Det är inte helt enkelt med fettförbränning då de alla metoder som bränner fettet även påverkar muskelmassan – och den vill vi oftast behålla. Teoretiskt är fettförbränning enkelt. Vi måste förbruka mer energi än vi konsumerar. Det som förbränns är kroppens bränsle – en blandning av kolhydrater i form av glykos och fett. När förbränningen överstiger intaget börjar kroppen förbränna lagrade kolhydrater (glykos) och fettet. Förbränning sker även av aminosyror (protein). Detta pågår dygnet runt – olika mycket beroende på hur mycket du rör på dig, men även när du är helt still.

Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !
Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !


Detta är fettförbränning. Kroppen tar av sina reserver. Dock är det ett vanskligt projekt att få bort just bara fettet eftersom det är detta som kroppen helst vill behålla. Det är en energireserv som den behöver i tid av svält. Detta är olika för olika människor – vilket innebär att de människor som har svårast att förbränna fett är också de som skulle överleva längst i händelse av svält.

Fettförbränning genom träning
När du vill åstadkomma fettförbränning är motion minst lika viktigt som rätt kost. Och precis som olika sorters kost leder till framgång är det faktiskt samma med motion. Beroende på hur intensivt och länge du motionerar så tar kroppen av olika sorters energireserver i kroppen. Vid intensiv träning tar kroppen på de snabba kolhydraterna och bryr sig inte så mycket om fettet. Men däremot vid medelintensiv och lågintensiv träning ger bäst fettförbränning.
Den bästa metoden för fettförbränning är alltså lågintensiv träning på exempelvis löpband eller träningscykel.

Studier kring fettförbränning
Man har genomfört studier om fettförbränning med fokus på blandningen av lågintensiv träning och styrketräning. Där har man låtit två grupper överviktiga personer träna lika många gånger i veckan under en tid. Den ena gruppen fick träna långintensivt i 30 minuter på en träningscykel per pass. Den andra gruppen gjorde först 15 minuter träningscykel och därefter 15 minuter styrketräning. Resultatet visade att viktminskningen i fett totalt sett var högre än den totala viktminskningen. Denna träning ledde alltså till att kroppen förbrände fett, men byggde upp musklerna.

En annan metod kring fettförbränning har man studerat morgonpromenader – som visat sig ovanligt effektiva för fettförbränning. Detta grundar sig i att kroppen under sömn i första hand använder sig av fett som energikälla. Om man då tar en rask promenad direkt på morgonen, har kroppen ännu inte hunnit ställa om sig till det normala och den energi man då förbrukar, tas nästan uteslutande av fettreserverna.
På morgonen är det även så att både insulinnivå och glykoshalten är låg när man vaknar. Därför är det fettförbränning som gäller för kroppen, då det är denna energi som finns tillgänglig. Det är viktigt dock att notera att det inte är tidpunkten på dagen som avgör hur effektiv fettförbränningen blir, utan att du precis sovit. Så om du exempelvis jobbar natt och sover på dagarna, är det direkt när du vaknar på kvällen du ska ta promenaden.

Den metod som anses mest effektiv vid fettförbränning är kombinationen av styrketräning och högintensiv intervallträning. Dock finns det ännu inga studier gjorda kring denna form av fettförbränning.