Förbränning av fett

Förbränning av fett
Förbränning av fett kan vara ett inte helt enkelt projekt då det inte finns något sätt att förbränna enbart fett. Vid alla förbränningsmetoder påverkas även muskelmassan – vilken vi helst vill behålla. Grundprincipen kring förbränning är enkel. Mängden energi som kroppen förbränner måste vara högre än mängden energi som kommer in i kroppen. Kroppens bränsle kan man kalla det som försvinner vid förbränning. Detta är en blandning av kolhydrater i form av glykos och fett. Förbränningen av lagrade kolhydrater (glykos) och fetter sätter igång när kroppens intag av energi är lägre än förbränningen. Dock sker förbränning även av aminosyror (protein) och pågår dygnet runt – även när man sitter still.

Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !
Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

Att få till förbränning av enbart fettet är svårt då kroppen helst vill behålla detta som energikälla att ta av vid sämre tider – svält. Kolhydrater är den snabba energin som kroppen tar till först och fettet är den långsamma energin att ta till därefter. Därför måste man skapa ett underskott på denna snabba energi så att kroppen börjar ta på energireserven – fettet.

Förbränning av fett genom träning
Motion är minst lika viktig som att äta rätt om du vill uppnå förbränning av fett. Men det är också av betydelse hur du tränar. Beroende på hur intensiv och lång din träning är väljer kroppen att ta energi från olika ställen i kroppen. När du tränar intensivt tar kroppen till de snabba kolhydraterna och använder knappast fettet alls. Om du i stället tränar medelintensivt eller långintensivt, väljer kroppen i mycket högre utsträckning att hämta energin från fettet.

Studier kring förbränning av fett
När man genomfört studier kring förbränning av fett – i första hand kombinationen av lågintensiv träning och styrketräning – har man under en tid låtet två grupper med överviktiga träna lika många gånger. Grupp ett tränade långintensivt i en halvtimme på träningscykel per pass. Grupp två började med en kvart träningscykel och därefter en kvart med styrketräning. Det visade sig att viktminskningen i fett var totalt sett högre än den totala viktminskningen. Denna träningsform visade sig alltså förbränna fett, samtidigt som den byggde upp musklerna.

Vid en liknande undersökning har man fokuserat på förbränning i samband med morgonpromenader. Dessa har visat sig vara förvånansvärt effektiva vid förbränning av fett. Orsaken är att under sömnen använder kroppen i första hand fettet som energikälla. Om man då utnyttjar den tid då kroppen inte hunnit ställa om från sovandets sätt att förbränna energi – direkt efter uppvaknandet – och tar en rask promenad, är detta det ultimata sättet för förbränning av fett. Direkt efter uppvaknande är nivån på insulin och glykos dessutom låg. Det finns därför inte så mycket annat än fett för kroppen att hämta sin energi från.
Morgonpromenader är därför av flera orsaker det bästa sättet för förbränning av fett. Dock är det inte det faktum att det är morgon som skapar effekten, utan att du precis har vaknat. Om du är nattarbetare som stiger upp på kvällen så är det givetvis då du ska ta din raska promenad för att få bäst förbränning av fett.