Gå ner i vikt

Gå ner i vikt
Under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal uppstod fenomenet att ”gå ner i vikt” som något önskvärt. Tidigare var att gå ner i vikt enbart något negativt som till varje pris skulle undvikas. Men i takt med att industrialismen tog över och människan kunde skaffa sin försörjning utan all den fysiska aktivitet som tidigare varit av nöd tvunget – började fetma bli ett hälsoproblem och folk ville gå ner i vikt. Sedermera blev det även betraktat som ett kosmetiskt problem.
Engelsmannen William Banting (1797-1878) var den som utvecklade den första metoden för att gå ner i vikt genom att man skulle sluta äta socker och stärkelserik mat.

Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !
Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

Att gå ner i vikt förr och nu
Sedan Bantings dagar har metoderna för att gå ner i vikt ändrats mycket. Länge ansåg man att bästa sättet att bli av med fett och gå ner i vikt var att äta lite fett. Modern forskning visar att det snarare är kolhydraterna vi ska hålla borta. När man går ner i vikt genom att välja bort fett från sin kost går man visserligen ner, men vikten stannar inte nere. Efter ett tag kommer vikten tillbaks och man kommer in i jo-jobantning. Man säkrar därför sin vikt genom att gå ner i vikt när man är restriktiv med kolhydraterna.
Därmed är gamle William Bantings metod från mitten av 1800-talet fortfarande den som visat sig mest effektiv för att effektivt gå ner i vikt.

Fällor när man vill gå ner i vikt
Marknaden svämmar över av olika syntetiska sötningsmedel som ska ersätta det kolhydratrika sockret så man kan gå ner i vikt. Tyvärr har det visat sig att detta sötningsmedel inte har särskilt stor verkan. Varför detta är fallet är man fortfarande inte säkra på. En teori går dock ut på att kroppen – när den känner sötma – förväntar sig kolhydrater och därför börjar utsöndra insulin. När så insulinet inte kommer skapas ett sug och ökad hunger, som kan leda till småätande.

En annan fälla när man vill gå ner i vikt är att helt enkelt äta mer än man behöver. Detta gäller givetvis all vanlig kost – men även lågkolhydratkost. Många luras tro att bara för att det är lite kolhydrater i matten är det bara att sätta i sig. Kolhydratfri mat gör det svårare att gå upp i vikt – men inte omöjligt. Den innehåller trots allt ofta fett och kalorier. Allt handlar om intag och förbränning av energi när man vill gå ner i vikt. Även om viss mat ger mycket lägre halt energi och påverkar kroppens sätt att förbränna den – så kommer man alltid, förr eller senare, till den gräns då intaget blir större än förbränning – och då går man inte ner i vikt.
Ett bra sätt att undvika detta – och trygga målet att gå ner i vikt – är att äta långsammare. Om man är en hetsätare hinner man oftast inte känna när man är mätt förrän en stund efter. Mättnadskänslan är ju kroppens sätt att säga att man fått det intag man behöver.