Kosttillskott

Kosttillskott
Kosttillskott är en benämning på ämnen som tillsätts till ens normala kost då denna inte tillgodoser det kroppen behöver. Vissa ordineras olika tillskott av sina läkare, då de lider brist på det. Exempel på detta är järn, kalcium, folsyra och magnesium. Vissa har denna brist naturligt och andra av ensidig eller otillräcklig kost. Kroppen behöver en väl balanserad kost för att må bra och lever man normalt och äter sunt, bör behovet av kosttillskott vara obefintligt.

Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !
Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

Vissa har sjukdomar som på ett onaturligt sätt utarmar kroppen på vissa ämnen, då måste de ta kosttillskott för att återställa balansen i kroppen. Andra lever ett extremt liv och behöver kosttillskott utöver det som normal kost kan ge. Exempel på detta är idrottare och tyngdlyftare som har onaturligt stort behov av mineraler och proteiner. Då kanske de vill ha mer av dessa ämnen, utan att ha de andra ämnen som följer med i normal kost – som kolhydrater och fett. Då tar de kosttillskott med enbart de önskade ämnena i.
För att få kallas kosttillskott måste det vara ämnen som normalt finns i kosten. Det är även alltid starkt rekommenderat att man tar kosttillskott efter läkares rekommendationer, för det är bara din läkare – efter erforderliga blodprover – som kan veta vad din kropp lider brist på och behöver kosttillskott för.

Vettiga nivåer för kosttillskott
Det finns dock vissa kosttillskott som är lätta att räkna ut att man kan behöva. Få människor i dagens samhälle äter fet fisk tre gånger i veckan och kan – utan att göra speciella tester – vara säker på att man skulle må bättre av kosttillskott i form av omega3. Och har man mycket emot att äta 500 gram frukt om dagen kan kosttillskott i form av antioxidanter behövas.
Omega3 och antioxidanter – om de inte har extra tillsatser – är två kosttillskott som inte kan överdoseras. Dock finns det flera kosttillskott som går att överdosera. Det är inte så att ju mer vi får i oss, ju bättre mår vi. Tvärtom kan vissa kosttillskott vara direkt farliga vid för höga doser.
För det mesta är det den perfekta balansen som måste eftersträvas. Därför bör man alltid ta reda på vilken nivå som är perfekt innan man börjar ta olika kosttillskott .

Är kosttillskott likvärdig ersättning?

Man ska vara medveten om att kosttillskott sällan kan ersätta de naturliga ämnena i kosten. Exempelvis har antioxidativa ämnen i frukt och grönsaker visat sig skapa ett stort skydd mot framförallt hjärt- och kärlsjukdomar. Däremot har intag av motsvarande mängd kosttillskott inte visat sig ge motsvarande skydd. Därför är det alltid bättre att få i sig ämnena på det naturligaste sättet och bara använde kosttillskott i nödfall.

Regler för kosttillskott
Sedan 2005 är kosttillskott reglerat. Dessa reglerar vad som får kallas kosttillskott och vilka vitaminer och mineraler som åsyftas. Övriga ämnen – som slarvigt brukar få heta kosttillskott, exempelvis fettsyror, aminosyror, fibrer mm. – har ännu inga motsvarande regler. Dock pågår forskning, som när den är klar, kommer att reglera dessa ämnen på liknande sätt.
De föreskrifter som finns är framtagna av Livsmedelsverket utifrån EU-direktiv.