Proteinpulver

Proteinpulver
Proteinpulver räknas som kosttillskott och bör i första hand användas av de som i onaturligt stor utsträckning arbetar med sin kropp – som idrottare, tyngdlyftare, kroppsbyggare. Proteinpulver gör att ens kroppsvikt ökar i betydligt högre hastighet än normalt. Detta sker i form av att kroppen bygger muskler. Men enbart om man jobbar hårt med den genom exempelvis träning. Även när man går ner i vikt är det viktigt med proteinintag då man annars förlorar muskelmassa vid viktnedgång.

Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !
Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

Proteinpulver finns i många olika varianter där vassleprotein (whey protein) är en vanlig sort som är billig och tas upp snabbt av kroppen. Proteinets bas är mjölk, vilket fungerar för de flesta användare.
Kasein är ett annat proteinpulver som ska stoppa muskelnedbrytning. Proteinpulvret har en s.k. anti-katabol effekt.

Hur man intar proteinpulvret
Det finns lite olika saker att tänka på när man tar proteinpulver, för att det ska ha bäst effekt. En sak är att man intar det på kvällen – då det behöver tas upp långsamt, och detta gör kroppen under sömn. En annan sak att tänka på är vilken mängd. Det finns en tumregel att multiplicera din egen vikt med två och dividera med 1000. Så om du väger 80 kg, ska du ha i dig 160 gr protein dagligen. Men då är det inte 160 gram proteinpulver som avses utan totalt – inklusive proteinet i allt du ätit under dagen. Det innebär således att du måste ha god koll på vad du äter och hur mycket protein detta innehåller. Har du vid dagens slut haft denna koll – lämpligen att du skrivit ner det i en bok – så vet du hur många gram proteinpulver du ska ta på kvällen.
Pulvret blandas ut i en vätska, lämpligen mjölk, och drickes.


Varningar i samband med intag av proteinpulver
Det är viktiga att tänka på är att proteinpulver aldrig får ersätta kost. Som vanligt är en god kost A och O vid sunt liv, fettförbränning och muskelbyggande. Är du laktosintolerant bör du leta upp ett proteinpulver med lågt laktosinnehåll.
Vid överdos av protein – vilket räknas vara en daglig dos på ungefär tre gram per kilo kroppsvikt – belastas njurarna på ett osunt sätt. Detta beror på att proteinet kommer ut med urinen. Normal konsumtion av protein beräknas vara 0.8 gram per kilo kroppsvikt. Protein finns naturligt i kött, fisk, nötter, mjölk, ägg, bönor och sojaprodukter.

Livsmedelsverkets regler kring proteinpulver
Proteinpulver räknas som ett kosttillskott, och som sådant finns det en rad regler som måste följas. Dessa är stipulerade av EU och är dels till för att underlätta handel inom EU-länderna och dels för att garantera att konsumenten kan vara säker på vad han köper. Därför måste proteinpulver som säljs som kosttillskott märkas med ordet ”kosttillskott”. Det ska även uppges på en burk med proteinpulver att det är just proteinpulver. Även om ett märke anses känt och självklart – måste uppgiften om att det är proteinpulver finnas med.
Burken ska även ha uppgift om vilken daglig dos som är lämplig och mängden av karakteriserande ämne eller ämnen i dosen.